حوزه های کاربرد مقاطع HSS

یکی از مهم ترین کاربردهای مقاطع HSS در صنعت ساختمان است، به طور کلی استفاده از سازه ی فولادی برتری هایی نسبت به دیگر سازه ها و مصالح ساختمانی نظیر بتن دارد و در این میان بدون هیچ شکی HSS بهترین و قابل اعتماد ترین آن هاست. این مقاطع با داشتن دو یا چند محور تقارن و شعاع ژیراسیون بزرگ، مناسب ترین گزینه به عنوان ستون یا تیر ستون در سیستم های سازه ای هستند که وظیفه اصلی آن ها تحمل بارهای ثقلی و جانبی است. از آنجایی که مصالح فولاد در پروفیل های HSS نسبت به بقیه پروفیل های فولادی بیشترین فاصله را از محورهای گذرنده از مرکز سطح دارند، شکل توخالی HSS ذاتا مقاوم تر و کارآمدتر است. علاوه بر آن، بر اساس استانداردهای AISC و ایران، تمامی قسمت های تشکیل دهنده مقاطع HSS، دارای هر دو لبه متکی هستند که کمانش موضعی آنها را با تاخیر می اندازد.

بیشتر بخوانید

مقاطع HSS حتی در مقایسه با دیگر مقاطع فولادی ساختمانی، نسبت مقاومت به وزن بالاتری دارد. طبیعی است که وزن کمتر باعث ساخت و ساز آسان تر شده و توانایی تحمل بیش تر نیروهای ناشی از زلزله را دارد، همینطور هزینه های نصب سازه و حمل و نقل مصالح را کاهش می دهد و باعث می شود بخش های دیگر ساختمان نظیر فونداسیون نیز اقتصادی تر طراحی شوند. این مزیت باعث می شود مقاطع HSS گزینه مناسبی برای افزایش طبقات ساختمان های موجود باشد بدون آنکه اضافه بار بیش از حدی به فونداسیون تحمیل شود.

تحقیقات نشان می دهد که به علت انکار ناپذیر بودن خطاهای انسانی در رعایت شدن استانداردها، در بسیاری از موارد بیش ترین خسارت وارد شده به ساختمان ها پس از زلزله در سازه های بتنی اتفاق می افتد.همچنین نمی توان از تاثیر خطاهای کارگاهی در ساخت سازه های فلزی به روش سنتی چشم پوشی کرد، چرا که در اینگونه روش ساخت با توجه به برش کاری ها و جوش کاری های متعدد تنش پسماند زیادی به جای می گذارد که سازه را در زمان زلزله بسیار آسیب پذیر می کند.

نسبت استحکام به وزن بالای مقاطع HSS آنها را به سازه های مناسبی تبدیل کرده است برای:

  1. اسکلت ساختمان
  2. پل های با دهانه های طویل
  3. سازه های واقع درزمین های نرم
  4. سازه های واقع در زمین های زلزله خیز، که عملکردشان در نتیجۀ نیروی وارده از زلزله به نسبت وزن سازه می باشد.
کاربرد مقاطع HSS سرد نورد در سازه های فولادی:
  • مقاطع HSS سرد نورد را می توان در قاب های ساده، قاب های خمشی متوسط و قاب های خمشی ویژه، خرپاها و تیرهای ویرندیل با رعایت الزامات آیین نامه های مربوط به کاربرد.
  • از دیگر کاربردهای مقاطع HSS  می‌توان به  طراحی و ساخت و سازه های صنعتی و سازه های بزرگ دهانه اشاره کرد.

 

کلیه حقوق مادی و معنوی این اثر برای شرکت فولاد گستر آتنا محفوظ است

تلفن های تماس